Meteen naar de inhoud
buyer persona
Leestijd: 4 minuten

Een buyer persona is het startpunt van alle marketing acties. Want het beschrijft namelijk op wie jij jouw marketing uitingen richt.  Daarom is het belangrijk dat je bedrijf er minstens één heeft. Zorg ervoor dat je genoeg tijd besteed aan het maken van jouw buyer persona, zodat je een goed idee hebt wie het nu eigenlijk is en wat hem of haar bezig houdt. Elk bedrijf kan profiteren van het hebben van een (of meerdere) goed uitgewerkte buyer persona’s. In deze blog leg ik je uit wat een buyer persona is, waarom je deze moet hebben en hoe je er zelf een kunt maken.

Wat is een buyer persona?

Een buyer persona is een gedetailleerde beschrijving van jouw doelgroep. Dit is dus geen echt persoon, maar een fictief persoon die alle kenmerken heeft van jouw ideale klant uit je doelgroep.

Je maakt dus als het ware een poppetje aan die jouw doelgroep vertegenwoordigd. Je kan diegene een naam geven om het nog echter te laten lijken, zorg ervoor dat je deze persoon echt kan visualiseren en precies weet wat hen bezig houdt. Hierdoor kan je later veel makkelijker aan de slag met je (online) marketing omdat je weet voor wie je jouw teksten of designs maakt. 

Waarom is een buyer persona belangrijk?

Voor een bedrijf is het altijd belangrijk om te weten aan wie ze (willen) verkopen. Het maken van een buyer persona dwingt je om goed na te denken over de eigenschappen, gewoontes en wensen van je potentiële klant. Door hier bewust mee bezig te zijn begrijp jij je doelgroep beter en kan je ook jouw marketing hierop afstemmen.

Met deze kennis in een overzichtelijk overzicht is het gemakkelijk om al je marketing acties af te stellen op deze buyer persona. Zo weet je zeker dat je tijdens alle marketing inspanningen de juiste doelgroep in gedachten houdt.

Het kan zijn dat je voor jouw bedrijf verschillende buyer persona’s moet maken. Probeer dit tot een maximum te houden van 3 verschillende persona’s. Het kan namelijk zijn dat je meerdere producten of diensten aanbiedt die net weer andere doelgroepen aanspreken. Wellicht is er een verschil in leeftijd, geslacht of interesses. Dit is natuurlijk erg belangrijk om in gedachten te houden tijdens jouw marketing. 

Wat moet je weten over je persona?

Om een goede buyer persona te maken heb je veel informatie nodig over je doelgroep.

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Locatie
  • Gezinssituatie
  • Werk
  • Manier van communicatie (bellen, social media, mail, etc…)
  • Wensen
  • Doelen

Zoals je ziet is er een hoop informatie die jou kan helpen je buyer persona te bouwen. Als je wilt kan je deze fictieve persoon een naam geven, zodat je echt kan voorstellen dat je een persoon voor je hebt.

We willen je graag voorstellen aan ons persona Robin!

Voorbeeld:
Zo ziet de buyer persona van NewDaySocial wanneer het gaat om social media beheer er als volgt uit:

Ons buyer persona heet Robin, is rond de 25 jaar oud en is eigenaar van zijn eigen bedrijf (leeftijd, geslacht en werk). Wilt minder tijd besteden aan SEO voor zijn bedrijf omdat hij zich wil richten op andere dingen binnen het bedrijf (doel en wens). De meeste zaken die hij doet gaat via mail en online vergaderingen (manier van communicatie).

Voor ons is de locatie en geslacht niet belangrijk. Het kan zijn dat er andere aspecten zijn van een buyer persona die niet belangrijk zijn of dat er juist onderdelen zijn die je moet toevoegen.

Willen wij dus met onze marketing Robin aanspreken dan is het belangrijk dat we de volgende dingen meenemen. Zijn gebrek aan tijd, het feit dat hij een bedrijf heeft en zich bezig wilt houden met andere dingen binnen zijn bedrijf. 

Dit kan er als volgt uitzien: 

buyer persona

‘Ben jij klaar met uren achter je laptop zitten om die SEO teksten te schrijven? Ben jij al maanden bezig met bloggen zonder resultaat? Naast frustrerend is dit natuurlijk ook zonde van je tijd. Laat ons je helpen, wij nemen jou SEO volledig uit handen zodat jij je weer bezig kan houden met je bedrijf.’

Hoe kan je deze informatie krijgen?

Nu vraag je je misschien af hoe je deze informatie over je doelgroep kan verzamelen. Er zijn verschillende methodes hoe jij de nodige informatie in handen kunt krijgen.


Onderzoek

Allereerst kan je onderzoek doen naar je doelgroep. Laten we als voorbeeld pakken dat je doelgroep ondernemers tussen de 30 en 35 is. Dan heb je de basis al, maar je wilt zo gedetailleert mogelijk te werk gaan zodat je een compleet beeld hebt van je buyer persona. Vraag jezelf af waar deze groep te vinden is, kijk naar online en offline plekken hiervoor.

Zo kan het zijn dat deze doelgroep meer op LinkedIn te vinden is dan Pinterest. En in de offline wereld zijn ze te vinden bij bijeenkomsten van de Kamer van Koophandel. Hier kan je veel informatie uithalen, welke content wordt vaak gedeeld door deze groep of welke bijeenkomsten worden het beste bezocht? Wanneer je hier antwoord op hebt kan je de problemen van de groep vinden.

Enquêtes

Wanneer je de vragen over je persona klaar hebt kan je er ook voor kiezen om een enquête te versturen met de vragen. Let er hierbij op dat alleen mensen uit de doelgroep deze vragenlijst ontvangt. Om het percentage van deelname te verhogen kan je een prijs verloten onder de mensen die meedoen of een korting geven bij hun volgende aankoop!

Interviews

Als laatste kan je interviews houden met je doelgroep. Dit is een van de beste manieren om gedetailleerde informatie te krijgen, maar deze manier kost veel tijd. Het voordeel van deze methode is dat je dieper op vragen in kunt gaan, om verdere uitleg kunt vragen en vragen toevoegen als deze te binnen schieten tijdens het interview. Echter kost een interview als snel 1 uur wanneer je dit goed wilt doen, in deze tijd kan je honderden enquêtes versturen. Of onderzoek doen naar je doelgroep.

Je kunt natuurlijk ook deze methodes allemaal doen of twee kiezen die voor jou het beste zijn.

Samenvatting

  • Een buyer persona is een beschrijving van je ideale klant uit je doelgroep.
  • Je kunt meerdere buyer persona’s hebben voor je bedrijf
  • Al je marketing inspanningen zijn gericht op je persona, besteed dus genoeg tijd om deze zo compleet mogelijk te houden
  • Er zijn verschillende manieren waarmee jij de nodige informatie kunt verzamelen over je doelgroep

Vragen over het maken van je buyer persona of je online marketing strategie? Neem dan gerust contact met ons op!

Deze post delen? Dat kan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

NewDaySocial is nu DuckImpact

Een nieuwe naam, dezelfde kwaliteit met meer impact